W piątkowym wydaniu „Gazety
Olsztyńskiej” (27.06.14) opublikowano ośmiostronicowy materiał pod tytułem: O Warmio, o Mazury jak was nie kochać? Tekst
o regionie został okraszony wypowiedziami popularnych osób, które są związane z tym
miejscem. Na pierwszej stronie zapowiadającej całość pojawiły się cztery znane
twarze: Marii Pakulnis, Małgorzaty Kalicińskiej, Cezarego Kucharskiego i Mameda
Chalidowa.
W ostatnim badaniu, o którym
pisaliśmy tutaj, Warmia i Mazury znalazły się na
pierwszym miejscu pod względem liczby publikacji dotyczących MMA, które pojawiły
się w mediach z województwa. To właśnie w głównej mierze dzięki popularności
Mameda Chalidowa został osiągnięty taki wynik. Zawodnik KSW stał się ikoną
regionu, a jego pozytywny wizerunek jest chętnie wykorzystywany do promocji.
Ogromną pracę dla popularyzacji
MMA w województwie Warmińsko-Mazurskim wykonali jednak również: Szymon
Bońkowski i Paweł Derlacz – trenerzy i twórcy klubu Arrachion Olsztyn i marki
Warmia Heroes. Przy okazji ostatniej odsłony warmińskiej gali mieszanych sztuk
walki, powstało kolejne badanie pokazujące jak dobrze działają osoby z regionu,
aby wypromować swój produkt. Poniżej przypominamy to opracowanie:
Majowa gala Warmia Heroes 2, zakończona sukcesem
nie tylko sportowym, ale też frekwencyjnym – jest również świetnym przykładem
dobrego wykorzystania lokalnych mediów do promocji wydarzenia. Już w 2013 roku,
wraz ze szczecińską Areną Berserkerów, warmińska gala była jedną z lepiej
wypromowanych w mediach właśnie regionalnych. Tym
razem Warmia Heroes osiągnęła prawie dwa razy lepszy wynik – 110 informacji w
okresie od 1 stycznia do 13 maja 2014 r. Widać zatem, że marka się rozwija, ale
co ważne, widać również, że mądrze skupia się na wypromowaniu siebie w
regionie, w którym przecież sprzedaje bilety – blisko 80% informacji pochodziło
z mediów lokalnych.
Oczywiście promocja w mediach ogólnopolskich
przekłada się na wyższy ekwiwalent reklamowy, większą możliwość dotarcia do
szerszego grona odbiorców, a co za tym idzie zwiększoną rozpoznawalność marki,
ale… w przypadku wydarzeń regionalnych, które chcą dotrzeć ze swoim produktem
głównie do osób z najbliższego otoczenia, może być jak strzelanie do kaczek z
moździerza, zamiast z karabinu snajperskiego. Dobre określenie grupy docelowej
produktu to podstawa, a dotarcie do niej z pozytywnym przekazem może
zagwarantować sukces.
W przypadku drugiej odsłony Warmia Heroes łączny
nakład gazet, liczba unikatowych użytkowników stron internetowych, oraz
oglądalność i słuchalność stacji RTV, w których pojawiły się informacje o
marce, wyniosła blisko 35 milionów. Przy założeniu, że w Polsce odbiorcami
mediów może być około 20 milionów osób, na jednego użytkownika przypada 1,75
informacji w ciągu pięciu miesięcy tego roku. Zatem potencjalny kontakt z marką
Warmia Heroes byłby znikomy. Wystarczy jednak skupić się ze swoim przekazem na
regionie warmińsko-mazurskim, aby ta statystyka zmieniła się diametralnie.
Liczba mieszkańców województwa wynosi około 1,5 miliona, przy podobnym
procentowo założeniu jak w przypadku całej Polski, osoby będące odbiorcami
mediów, to grupa około 795 tysięcy osób. Mamy zatem 44 potencjalne kontakty z
informacjami na temat marki na przełomie 5 miesięcy tego roku, co oznacza, że
raz na trzy dni mieszkaniec regionu mógł mieć styczność z informacją o Warmia
Heroes. Oczywiście jeden przykładowy odbiorca mógł się z nią zetknąć częściej,
a inny rzadziej albo wcale, a przy uwzględnieniu wiekowej grupy docelowej
powyższa statystyka mogłaby wyglądać jeszcze inaczej. Ważne jest jednak, aby
mieć świadomość potencjału, jaki drzemie w mediach regionalnych w przypadku
sprzedawania produktu lokalnego, który oczywiście docelowo może rozwinąć się w
produkt ogólnopolski.
Mądra droga rozwoju przez promocję w regionie, na
przykładzie Warmia Heores, pozwala wierzyć, że inne polskie organizacje podążą
śladami już wydeptanymi. Nie bez przyczyny województwo warmińsko-mazurskie
zajęło pierwsze miejsce wśród tych, w których media najczęściej informują o
MMA. Warto zatem przyglądać się, jak swoją pozycję na rynku buduje Arrachion z
Olsztyna.
Jacek Łosak
mmabiznes.pl
mmabiznes.pl
fot. wikipedia.org
Informacje na podstawie danych zebranych przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. z około: 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej, 3500 źródeł internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych. W analizie nie uwzględniono branżowych portali internetowych piszących tylko o MMA.
0 komentarzy